helg.

Published 2015-03-14 17:06:20 in Daily, Thoughts,

Tja! Ligger just nu i sängen, äter pannkakor och lyssnar på klassisk musik. Favvokompositör för tillfället: Zoe Keating. Lyssna. Fantastiskt. Den här helgen är det 8 viktiga auditions i New York, vilket är rätt crazy men ändå rätt bra då folk måste prioritera istället för att bara gå till alla = eventuellt mindre konkurrens. Själv är jag för pank för att gå till någon av dem just nu så det får väl bli en lugn helg. New York livet är inte alltid så fancy som man tror :)))

Veckan har varit väldigt tuff. Som jag nämnde i förra inlägget så kom en del av castingen upp förra fredagen. Mosley castade 13 killar (varav hälften kommer vara cuttade innan föreställningarna då deras work ethic är kass) och 16 tjejer. Jag letar efter mitt namn, ser det längst ned på listan och läser med stora bokstäver UNDERSTUDY efteråt. Fick en liten klump i magen. Kollar på de andra namnen och känner förvirring. Mosley kan vara lite speciell när han arbetar, han tycker om att se människor som små projekt och kan därför välja att arbeta med vissa för att de ska utmanas och utvecklas som dansare. Han tycker exempelvis om att välja de som är starka klassiska dansare men inte kan röra sig modernt lika naturligt, istället för att nödvändigtvis välja de som faktiskt kan dansa modernt. Så det kan vara en anledning till att han inte valde mig. Men det suger ändå. Det suger att det här är mitt element, men ändå blev jag inte vald. Det suger. Någonting måste jag ju ha gjort för att han ska vilja jobba med mig igen, annars hade jag inte varit på listan över huvud taget, men vad gjorde att det inte räckte hela vägen? Jag ser de andra namnen och vet att jag är starkare inom just det här än flera av dem, så vad är tanken bakom? Han är en smart koreograf och gör allting med intention, så vad var poängen med det här? Det är ju inte så att jag kommer få en stor roll i Svansjön och därför inte får det här, i så fall hade jag inte ens varit en understudy för jag kommer ändå lägga ner lika mycket tid i hans repetitioner som det är nu. När jag kollar på listan så ser jag att alla han valde, förutom två av killarna, är personer han aldrig jobbat med innan. Kanske ville han testa något helt nytt och i så fall är det något positivt att han ändå vill att jag ska vara med på ett hörn när han cuttade resten av dansarna från hans koreografi förra året... Jag vet att han litar på mig till 100% och han vet att jag är extremt snabb på att plocka upp koreografi och har en bra känsla för detaljer, och som understudy förväntas jag att lära mig ALLAS platser i hela koreografin och kunna hoppa in var som helst när som helst, så han kanske såg mig som den enda han kan lita på att klara av den uppgiften. Men om han i så fall litar på mig såå mycket, varför ville han inte ha mig in the first place?!

It's killing me. Jag kan spekulera hur mycket som helst och jag HAR spekulerat hur mycket som helst, men jag kommer ändå inte få något svar. Varenda anledning jag tänker på har ett motargument. Jag önskar att jag bara kunde fråga, men jag känner honom för väl för att göra det. Hans reaktion hade varit "jaha, är du missnöjd över att vara understudy? ok hejdå, jag behöver inte dig", för det sista man kan göra i dansvärlden är att placera sig själv för högt. Always take your art seriously, never take yourself too seriously. Det är bara att bita ihop.

Den dagen kom så många fram till mig och sa att de inte fattar varför jag har den positionen. Att det är orättvist. De var stöttande och det hjälpte. Även personer jag inte är väldigt nära med sa något och det betyder mycket. Min första tanke när jag såg castingen var tänk om jag inte är lika bra på det här som jag trodde att jag var...jag trodde jag garanterat var bättre än åtminstone hälften av de namnen, tänk om jag i verkligheten inte är det...och om jag inte är tillräckligt bra på det här, som är min starka sida, så är det ju kört? Det var väldigt discouraging. Men när jag hör från andra än mig själv att denna casting var baserat på annat än färdighet..då känns det bättre.



Currently.

Comments

Leave a comment
Won't be published

Daily
Thoughts | Background
Exercises | Healthy
Motivation | Breakfast
Lunch | Snacks | Baking
Ballet | Photos | Music
Inspiration

Aug
Sep | Oct
Nov | Dec